NS klantenservice

De samenleving verandert snel en grote bedrijven veranderen mee. Een aantal jaar geleden ging je als treinreiziger met je vragen nog naar het loket, nu pak je je smartphone en ga je naar de website van de NS. Je kunt in de reisplanner je hele reis uitstippelen en direct zien of er storingen of vertragingen zijn. Maar je kunt er ook informatie vinden over allerlei verschillende onderwerpen, zoals de ov-chipkaart, abonnementen en de diverse voorzieningen op de stations.

NS op internet

Voor persoonlijke zaken aangaande je abonnement, ov-chipkaart of je rekeningen kun je inloggen op Mijn NS of Mijn NS Zakelijk. En je kunt contact leggen met een medewerker van de klantenservice. De Nederlandse Spoorwegen zijn sinds een aantal jaar heel actief op sociale media, met name op Twitter en Facebook. Als je daar een vraag of een klacht neerlegt, heb je over het algemeen zeer snel een reactie, op Twitter bijvoorbeeld binnen 15 minuten. Als je liever persoonlijk contact wilt met een medewerker, dan kun je ook met ze chatten.

Verdere mogelijkheden

Je kunt verder ook nog terecht op het NS forum, waar je met medereizigers en personeel over tal van onderwerpen van gedachten kunt wisselen. En je kunt natuurlijk ook altijd nog mailen of bellen. Het telefoonnummer van de NS klantenservice is 030-7515155 voor particuliere klanten en 030-3001111 voor zakelijke klanten. Beide nummers zijn 24/7 bereikbaar, dus ook voor dringende problemen, zoals een verloren of gestolen chipkaart. En natuurlijk staat tijdens de reis ook het personeel nog steeds gewoon voor je klaar om je met allerlei vragen te helpen.  

Contact met de NS

De tijd dat je als treinreiziger in de rij stond voor het loket of de informatiebalie op het station is bijna voorbij. Veel kleinere stations hebben niet eens meer loketten. Vandaag de dag zijn er hele nieuwe, snelle en praktische manieren om in contact te komen met bedrijven en ook met de Nederlandse Spoorwegen.

Contact met de NS via de website

Als je vragen hebt over je reis, bijvoorbeeld bij vertragingen of als je een aansluiting gemist hebt, kun je tegenwoordig bijvoorbeeld een sms alert krijgen of je installeert eenvoudig een app op je telefoon waar je voortdurend actuele reisinformatie in kunt opvragen. Zo blijf je ook tijdens je reis constant up to date. Ook voor veel andere vragen, over je abonnement of je ov-chipkaart bijvoorbeeld, kun je de NS bereiken via internet. Via de eigen website kun je met een medewerker chatten en over ieder onderwerp vragen stellen. Dit kan op maandag tot en met vrijdag tussen 8 en 21 uur en op zaterdag tussen 9 en 17 uur.

Contact met NS via nieuwe en oude media

Daarnaast is de NS ook heel actief op nieuwe media zoals Twitter en Facebook. Een heel team van medewerkers zit klaar om elke vraag te beantwoorden en natuurlijk kunnen ook andere reizigers meepraten en zo elkaars vragen helpen beantwoorden. Maar ook de oude media zijn nog actief. Op de website vind je contactformulieren die je naar de NS kunt mailen. Je zult wel rekening moeten houden met een dag of vijf wachten op een antwoord. Bij een brief kan dit zelfs wel tot tien dagen duren. Als je haast hebt, kun je misschien maar beter bellen. Het telefoonnummer van de consumentenservice is 030-7515155. Ben je een zakelijke klant, dan kun je bellen naar 030-3001111. Beide nummers zijn 24 uur per dag bereikbaar.  

Bellen met de NS

Een modern bedrijf als de Nederlandse Spoorwegen is natuurlijk enorm actief op alle denkbare sociale media. Je kunt de klantenservice vragen stellen op Facebook, met een medewerker discussiëren via Twitter, met andere reizigers van gedachten wisselen op het grote online forum en ga zo maar door. Op de website kun je heel veel informatie opzoeken en je hele reis uitstippelen, zowel binnen Nederland als internationaal. Je kunt treinkaartjes online kopen. Je kunt gewaarschuwd worden bij storingen en vertragingen via sms of een speciale app. Maar voor de digibeten onder ons: Je kunt de NS ook gewoon nog steeds telefonisch bereiken.

Twee telefoonnummers NS

De klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen is te bereiken via een tweetal telefoonnummers. Voor particuliere reizigers is dat het nummer 030-7515155. Als je dit nummer belt kom je in een keuzemenu terecht waar je kunt kiezen uit uiteenlopende onderwerpen van problemen met je ov-chipkaart tot gevonden voorwerpen. Maak je keuze en je krijgt een medewerker aan de lijn, die je snel en vakkundig helpt om je vraag te beantwoorden. Voor zakelijke klanten is er een apart nummer: 030-3001111. Beide nummers zijn 24 uur per dag te bereiken. Je betaalt alleen je normale belkosten.